Wat bezielt mij?

 Hallo!

Sinds enkele jaren ben ik fervent wandelaar. Wandelen is mijn sport, mijn ontspanning, mijn therapie, mijn mindful en hobby tegelijk. Dat heeft in 2019/20 geresulteerd in het lopen van het fantastische Pieterpad. Ik heb daar bijzonder van genoten, niet alleen van de kilometers, maar ook het reizen, de overnachtingen onderweg, het plannen van de volgende wandeldag, én omdat het altijd als prettig gevoel ergens in m'n achterhoofd zat. Ik besefte dat ik dit zou gaan missen als het klaar zou zijn en het was precies zo. Het eindpunt van het Pieterpad was zowel een trots moment als ook een beetje 'tja wat nu' gevoel.

Omdat ik vrijwel elk weekend een lange (25+ km) wandeling maak heb ik vanzelfsprekend veel tijd om na te denken. Ook over wat voor langeafstandsroute(s) ik zou willen gaan lopen.

De ultieme wandeltocht is voor mij de 'Camino', naar Santiago de Compostella, maar die staat voor 2026 op het programma, even wachten dus nog.

Ook was een van de ideeën om naar de oorsprong van de Maas te gaan en vanaf daar de hele loop van de rivier te volgen, op dezelfde manier als het Pieterpad, dus telkens reizen naar het laatst bezochte punt en vanaf daar weer verder (totaal ongeveer 900 km). Dit is echter niet zo makkelijk om te bereizen, zeker niet nu in coronatijd, dus ook deze route bewaar ik op een plankje in mijn hoofd.

Ook moet ik vermelden dat Marieke en ik in de pinksterweek van 2020 de 'Walk Of Wisdom' hebben gewandeld, een onverwacht prachtige route rondom Nijmegen. Belangrijk detail: de gehele route heeft op de kaart de vorm van een grote vogel.

Want: ergens onderweg bedacht ik dat het misschien wel erg leuk zou zijn om zelf een vorm (tekening) te bedenken, deze op de kaart van Nederland te leggen en dan van de contouren (ongeveer) een route te maken. Deze vorm zou bijvoorbeeld een, tja, konijn kunnen zijn? of een molen, een schoen, luchtballon enz.. Kortom, daar heb ik veel lol aan beleefd. 
Maar ik weet dus niet meer of dat zomaar ik me opkwam óf dat het kwam (zoals Marsha suggereerde) door de vorm van de WOW.

Hoe dan ook, toen ik daarover aan het nadenken was besefte ik dat de kaart van Nederland al een tekening hééft, nl. het land zelf!

Dat was het moment van de spreekwoordelijke puzzelstukjes die op hun plaats vielen, het moment dat ik dacht: ik ga het hele land rondwandelen!

Én, zo dacht ik (volledig ten onrechte), dat heeft nog nooit iemand gedaan!

Eenmaal thuis Google geraadpleegd op 'wandelen omtrek Nederland', en ik bleek dus zeer zeker niet de eerste te zijn die dit in z'n hoofd heeft gehaald, er zijn zelfs boeken van.
Deze heb ik ogenblikkelijk (2de hands) gekocht en blijken werkelijk precies te zijn wat ik voor ogen heb.

(ISBN 9789038813967 - 9789038814032)

De auteur, Rop Douwes, heeft in een prachtige onorthodoxe stijl zijn avontuur beschreven. Het boek staat vol met heerlijke quasi negatieve teksten ("Rondje Nederland is veruit de langste Nederlandse wandelroute: tweeduizend kilometer van schoonheid, van matigheid en van lelijkheid. Het voert de wandelaar door honderden kilometers rul zand, over winderige dijken met schapenpoep en langs maisakkers met de pregnante walm van varkensstront."), en bovendien heeft hij zeer duidelijk beschrijvingen van de etappes gemaakt.
In het jaar waarin de boekjes geschreven zijn (2000) waren er nog (vrijwel) geen fancy tools om routes mee uit te zetten en digitale kaarten te raadplegen. Douwes heeft dan ook met een kompaan (tevens landmeter) de route uitgezet met stafkaarten en een kompas, voorwaar een hels karwei. Hun uitgangspunt was om te allen tijde zo dicht mogelijk bij de grens te blijven maar dan wel over bestaande wegen en paden.
Ik wilde graag met hem in contact komen en heb de goede man geprobeerd te traceren, maar het lijkt vrijwel zeker dat hij in januari 2018 overleden is. Dus loop ik in zijn voetsporen, een extra dimensie aan mijn tocht.
Het valt me nu wel op dat er geen verslagen of anderszins te vinden zijn over mensen die deze route volgens dit boekje of op een andere manier gelopen hebben. Wel wordt een 'rondje Nederland' per fiets afgelegd hoor ik links en rechts maar dat zegt me met alle respect niet zoveel, zeker niet als die fietsen elektrisch blijken te zijn.
Goed, dan behoor ik alsnog tot een select gezelschap, geen bezwaar.
Overigens, wat ik gedaan heb, of althans voor een gedeelte, is de routebeschrijving omzetten in .GPX formaat. Dan hoef ik alleen het lijntje op mijn telefoonscherm te volgen en ik kan een stukje afwijken (zonder te verdwalen) als er iets veranderd is sinds het verschijnen van het boekje in 2000.

Een rondje om Nederland dus! Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden. De eerste 7 etappes moet ik noodgedwongen met terugwerkende kracht beschrijven. Ik was nooit van plan deze tocht te documenteren, maar iemand die ik ken (Charissa) vanwege een bijzondere ontmoeting tijdens een van mijn wandelingen heeft me op het idee gebracht, waarvoor dank.

Ik probeer elke etappe in een paar woorden te vangen met eventueel een foto, een gedachte of een anekdote, en ik laat een kaartje zien van de gelopen etappe, en die van de gehele route tot en met die dag.

Het is moeilijk in te schatten hoelang deze tocht gaat duren. Dat maakt me ook helemaal niets uit, maar om een grove inschatting te maken zeg ik: 2,5 jaar. Het is naar schatting iets meer dan 2000 kilometer dus dan zou ik rond April 2023 klaar moeten zijn. We zullen zien!

Ton

 

Reacties