5. Herkenbosch - Vlodrop

Relive filmpje van deze etappe

Vandaag voor het eerst een nieuwe manier van reizen uitgeprobeerd. Omdat ik soms te ver van het openbaar vervoer verwijderd ben, maar ook omdat ik vanwege het virus niet met de trein wil reizen op drukke (doordeweekse) dagen heb ik het volgende bedacht:

Ik heb op Marktplaats een vouwfiets gekocht. Deze neem ik mee in de auto en rijd naar het eindpunt van de dag. Daarna fiets ik naar het beginpunt van de etappe en zet de fiets daar neer. Dan loop ik mijn etappe en daarna haal ik met de auto de fiets weer op en keer huiswaarts. Het lijkt wat omslachtig maar het is me deze dag goed bevallen. Wel dient vermeld te worden: Herkenbosch en Vlodrop liggen zo'n 5 kilometer van elkaar dus mijn fietstochtje was niet wat je noemt een enorme opgave. Maar omdat de Meinweg als een soort enclave uitsteekt (Duitsland in) was het toch 25 km wandelen.

De route was erg mooi. De Meinweg bestaat uit prachtige heidevelden en bossen. Afgelopen zomer heeft hier een enorme brand gewoed wat nog goed te zien is. Maar de natuur herstelt zich klaarblijkelijk wonderbaarlijk snel waardoor nu al zichtbaar is dat de meeste grote bomen het hebben overleefd. De heide schijnt zich zelfs binnen een jaar te herstellen.

Het eerste stuk was het veel hazenpaadjes volgen dwars door de natuur, maar het grootste stuk, de rechthoek om het natuurgebied heen bestond uit mijn geliefde lange rechte paden, supermooi.

Ik kwam door gehucht Vlodrop Station wat bestaat uit 8 (!) huizen op een rijtje, en een hotel. Deze prachtige huizen zijn eertijds gebouwd voor personeel van het station, wat onderdeel was van de nu verlaten maar nog altijd aanwezige 'IJzeren Rijn'. Ik heb hier vorig jaar een avond gewandeld toen we met de OR in het Boshotel alhier verbleven, dus was het leuk om weer even terug te zijn. Uiteindelijk is de weg naar Vlodrop vanaf daar niet heel spectaculair, maar het laatste stukje besloot de grens nog een paar mooie ommetjes te maken. Kortom een hele mooie dag!





Reacties