1. Milsbeek - Siebengewald

 Zo, daar ga ik dan!









De eerste etappe ging Marieke graag mee, ze zal af en toe een dagje (of daagjes) met me meelopen, gezellig!

Ik heb besloten te beginnen bij het dichtstbijzijnde puntje Duitsland gezien vanaf mijn huis. Dat blijkt eethuis 'de Diepen' in Milsbeek te zijn. Ook van belang: ik loop de route met de klok mee. De enige reden hiervoor is dat het boekje dat ook doet. Het is niet te doen om het boek 'andersom' te lezen omdat dan het interpreteren van alle aanwijzingen (1ste links, brug over, bocht ZZO, na 700m rechts) te moeilijk wordt.

Aldus hebben we de auto daar geparkeerd en zijn we gaan wandelen, uiteraard eerst een foto gemaakt bij grenspaal 589 die daar staat en waar ik hopelijk ooit zal finishen :) 

Het voelt als een schoolreisje, ik ben opgewonden en probeer me voor te stellen wat er komen gaat de komende 2000 km. We zullen zien.

Dan de wandeling, daar was het tenslotte allemaal om te doen.

Het eerste stuk volgen we precies de grens, links het Reichswald en rechts de weilanden tussen Milsbeek en Ottersum. Dit is tevens een stukje Walk of Wisdom. Het is heerlijk wandelweer en de omgeving is prachtig. Bos afgewisseld met weggetjes zonder noemenswaardig verkeer door de landerijen.

Halverwege lopen we door het dorpje Hommersum waar ik tijdens mijn stage aan het grenscomplex A77, zo'n 35 jaar geleden, voor het laatst was. Ik herinner het me omdat de grens met bijbehorend hekje zich midden in het dorp bevindt, leuk.

We steken een bruggetje over de A77 over, vlakbij de grensovergang, en daarna volgt een lang stuk waarvan ik altijd enorm geniet, namelijk volkomen rechtdoor! Ook de lange rechte stukken langs kanalen, over een dijk, langs het spoor en zo vind ik altijd heerlijk. De meeste mensen noemen het saai maar mijn brein keurt zulke stukken altijd direct goed!

Ook leuk: dit lange stuk heet de Grensweg, ik had kunnen vermoeden dat ik nog zeer vele 'Grensweg' bordjes zou gaan tegenkomen, achteraf had ik misschien een mooie verzameling foto's aan kunnen leggen, maar goed.

Wat waarschijnlijk ook nog vele malen zal voorkomen: de weg waarop we lopen gaat naar Siebengewald, het eindpunt van de dag. Maar omdat de grens met een boogje om het dorp heenloopt moeten wij ook nog een blokje om. Want inderdaad dichterbij de grens.

Zo arriveren we in Siebengewald, de eerste 26 km zijn een feit! We nemen de bus terug naar Milsbeek wat met wat hindernissen gaat omdat ik verkeerd ben ingelicht door de belbus, maar het mag de pret niet drukken. Een mooie eerste etappe!

Relive filmpje van de 1ste etappe
















Reacties