7. Susteren - Landgraaf

  

Relive filmpje van deze etappe

Mooie afwisselende route vandaag (32 km).

Ik begin weer door mooi grensgebied met rustige paadjes en weggetjes. Daarna dwars door een paar mooie Duitse dorpjes, al is het Frans Bauer gehalte in de buitenwijkjes soms wel erg groot. Maar misschien vind ik een lelijk huis wel (bijna) net zo leuk als een mooi huis. Ik moet altijd gniffelen om de wanstaltigheid van sommige huizen. Ook voortuinen zijn voor mij een bron van vermaak, altijd al. Ik meen te kunnen zien wat de bewoners ongeveer voor ogen hadden toen ze die gipsen Boeddha kochten en dat witte grind. Of een fontein met 3 dolfijnen met een aanhanger aan een hangslot eraan vast. Een kabouter naast 'de Denker'. Heerlijk! 

Even verder volg ik de contouren van de oostgrens van Sittard. Dit is een mooi park waar opvallend veel mensen met hun hond lopen, over het algemeen groeten ze me vriendelijk. 

Na Sittard een paar kilometer modderige paden vanwege de regen van de afgelopen dagen. Ik mis een paar keer een paadje maar hier blijkt het nut van mijn GPX, het lijntje verdwijnt langzaam uit beeld. In zulke gevallen is het erg makkelijk om terug te lopen naar exact het lijntje op mijn scherm om weer op het goede pad te komen, in dit geval was er een smal paadje door het gras dat ik gemist had. Een andere keer op een 5-sprong tot 3 geteld i.p.v. tot 2, ook hier was de omweg slechts een paar minuten.


Ik kom door het dorpje Jabeek waar ze wat moois gemaakt hebben. Het hele dorp staat namelijk vol met leuk gekleurde fietsen die behangen zijn met fleurige bloembakken, wat een erg positief stemmend beeld oplevert. (de foto is van internet) Dit is echt typisch zoiets waar een relatief eenvoudig idee een dorp zeer veel mooier maakt. Chapeau Jabeek!


Daarna was ik eigenlijk klaar met mijn geplande kilometers, maar omdat het nog geen middag was, én mooi weer, én ik had niet het gevoel dat ik al gelopen had ben ik doorgelopen.

Er kwamen nog 2 stukken van totaal verschillende aard: eerst een prachtig stuk door natuurgebied, inderdaad een kaarsrecht fietspad, met daarlangs een brede sloot. Die zijn er natuurlijk wel meer, maar hier had een bever zijn werk gedaan, namelijk een dam gebouwd waardoor de sloot een verval van ongeveer 80 cm had gekregen waardoor een groot stuk achterland blank stond. Ook stonden er vele bomen met een typische bever afdruk erin wat wil zeggen bijna doorgeknaagd maar nog net niet! Mooi gezicht.

Tenslotte een lang stuk oersaai fietspad wat overging in een lelijk industriegebied. Ik herinner me nu dat ik daar ook weer even verkeerd ben gelopen maar ook weer zonder grote gevolgen. 

Het toetje was een bospad waar ik de eerste regen van mijn avontuur op mijn dak kreeg, en na nog wat modderige paden arriveerde ik in een buitenwijk van Landgraaf, een stadje waar ik om heel andere reden mooie herinneringen aan heb. Pinkpop vanzelfsprekend.

Dit is voorlopig de laatste tekst die ik achteraf schrijf, vanaf nu hoop ik  kort na de wandeling dit blogje te kunnen bijhouden.


Totale route inclusief vandaag:



Reacties