11. Eijsden - Maastricht


Nog steeds Zuid-Limburg. Wat is dat heuvelland toch mooi. Ik zal het missen als de etappes (alle resterende na Limburg!) weer vlak zijn.

We zijn wederom met z'n tweeën gegaan. Het was goed opletten op de heenweg omdat het in Limburg flink gesneeuwd had en de sneeuwschuivers nog niet overal geweest waren.
 
Omdat Google Maps goed aangeeft hoelang de autorit gaat duren weten we hoe laat we moeten vertrekken om mooi op tijd bij de bushalte aan te komen die straks het eindpunt zal zijn. Deze bushalte is wel 2,5 km van het eindpunt van de etappe maar dit is de dichtstbijzijnde halte waar vanaf we niet nog een extra uur moeten reizen. In de bus naar Eijsden zijn we de enige passagiers, zoals vaak in deze tijden. In Eijsden aangekomen is het ook weer 2,5 km naar het eindpunt van vorige week en aldus het startpunt van vandaag. Ik houd rekening met een paar extra kilometers vanwege dit fenomeen als ik de lengte van de etappe bepaal dus het is geen probleem. Vandaag betekent dat 19,5 km route en 5 komma beetje km om naar start en finish te komen.

Direct na de start wandelen we over de stuw van Lieze waar het verval van de Maas de elektriciteit voor de omgeving opwekt. Deze stuw damt de gehele breedte van de Maas af waardoor hier geen scheepvaart mogelijk is, ik geloof niet dat ik dat wist. Dan gaat de route voor het eerst (na 280 km) noordwaarts, en wel door 2 Belgische dorpjes aan de Maas. Aan de westkant van de dorpjes staat een enorme fabriek die doorlopend een monotoon gebrom laat horen maar ook, en veel erger, hangt er een vieze geur die ook van dit bedrijf af lijkt te komen. Het ruikt als verbrand plastic, ik hoop maar dat het veilig is voor de bewoners.
Eén van de huizen in het dorpje heeft een leuke voortuin, er staat een enorme bunker in, tja.
We volgen het modderige pad langs de maas waar we de 'Observant' al kunnen zien, de afvalberg die ontstaan is bij het afgraven van (en hoger is dan) de St. Pietersberg, en komen aan bij het sluizencomplex van Ternaaien. Deze hebben een indrukwekkend verval van 14 meter en zorgen voor de verbinding van de maas en het Albertkanaal. We steken de sluis over en komen in het gehucht Klein-Ternaaien. De huizen hier staan met hun rug tegen de mergelberg en we zien dat sommigen hun schuurtje (of zo) ín de berg hebben gemaakt. Later lees ik dat sommige van deze ruimtes daadwerkelijk toegang geven tot het grottenstelsel in de berg. (ja het is weetjesdag..)

Dan begint de enorme klim (nou ja) richting de Observant, en bovenop het plateau is het uitzicht over de maas en het grindgat ten zuiden van Maastricht erg mooi, mede omdat dan net een waterig zonnetje besluit door te breken.

We slingeren een poosje bergop en komen dan aan bij de paden die de contouren van de Observant aanhouden. Deze volgen we en we genieten weer van het mooie uitzicht over het landschap. We komen door het dorp Kanne, waar we een werkende watermolen aantreffen.

We volgen een poosje ongeveer de loop van het Albertkanaal maar deze blijft vrijwel onzichtbaar omdat het veel lager ligt dan ons pad. Het uitzicht hier is prachtig, op de lappendeken van glooiende weilanden, akkers en paadjes raak ik niet uitgekeken.

Dan bereiken we de eerste buitenwijk van Maastricht, grappig genoeg is er nog één straat in deze wijk die bij België (Riemst) hoort en deze straat heeft de grens precies over het midden van de weg, en mocht daar twijfel over bestaan dan kan ik dat bewijzen!:

De grens/route volgt een poosje de contouren van de wijken van West-Maastricht (waarschijnlijk andersom) en de laatste kilometers zijn een mooi verhard pad parallel aan de golfbaan met grote platanen erlangs. Op de golfbaan zien we nog een grenspaal staan, leuk gezicht.

Dat was het weer, opnieuw een erg leuke wandeling. Het 'officiële' stuk was zoals gemeld 19,5 kilometer.
Tenslotte wil ik nog noteren dat ik de gehele wandeling een stom aanstekelijk liedje in mijn hoofd heb gehad dat ik de avond ervoor op YouTube heb gehoord, met het gevaar dat ik telkens als ik dit teruglees dat liedje weer de hele dag bij me heb. (ahum, deze dus..)


Totale route inclusief vandaag:


Reacties