20. Hoogstraten (B) - MeerselDreef (B)


Vandaag een relatief korte etappe door de Belgische grensstreek. Marieke ging mee en omdat zowel het begin- als eindpunt zich dichtbij een bushalte bevinden hebben we de auto bij de finish geparkeerd en zijn met de (Belgische) bus naar de start gegaan. Inmiddels koop ik in zulke gevallen kaartjes online omdat onze zuiderburen een iets minder modern bussysteem hebben, het zij ze vergeven.

We laten de jassen in de auto liggen al is het nog vrij fris, maar we vertrouwen erop dat de beloofde 13 graden snel bereikt worden, bovendien loop je jezelf vrij snel warm.
We blijven voornamelijk aan de Belgische kant van de grens vandaag. Dat is puur toeval maar soms valt het op, zoals vandaag.

Het eerste stuk gaat langs de drukke weg die we zojuist vanuit de bus zagen, daarna wordt de route gelukkig rustiger. In België hebben ze qua wegen aanleggen een gewoonte die wij zijn kwijtgeraakt. Ze maken ze daar nl. nog steeds van beton. Vooral op de binnenwegen hoor je nog steeds het kenmerkende geluid van autobanden die over de naden van de segmenten gaan (kedeng kedeng maar dan anders..). 
We passeren binnen een paar kilometer 5 identieke oude boerderijen, ze hebben mooie gevels en een zwarte zoom in het oranje pannendak. Ik heb het verhaal ervan opgezocht maar dat is minder spectaculair dan de monumenten doen vermoeden.

Ik denk onderweg een paar keer aan mijn vorige wandeling die losstaat van mijn rondje maar die mij zeer dierbaar is gebleken: een dag met vriend Paul een stuk van het Jacobspad vanwege zijn KWF-actie. Zeer indrukwekkend om diverse redenen. Ik wil het dus graag hier vermelden!

Vandaag zien we ook weer veel Mariakapelletjes langs de weg. Dit keer vallen ze extra op omdat ze allemaal versierd zijn met blauwwitte bloemen en er branden kaarsjes. De reden is ongetwijfeld dat vandaag de Mariamaand begint. Ik weet niet of de Brabanders dat ook doen, maar de Belgen in deze streek zijn blijkbaar ook nog steeds van de (katholieke) kerk.

Bij een van de kapelletjes willen we pauzeren maar voor een bankje in de schaduw met een flink windje is het te koud, en snel vervolgen we onze weg.

We lopen door een mooi bos 'de Elsakker' waar paadjes, vennetjes en stukken heide elkaar afwisselen. 
We respecteren een bordje met 'verboden toegang' waardoor we een stukje om moeten lopen. Het alternatieve stuk is ook dicht bij de grens zij het aan de Nederlandse kant en ik besluit dat dit de 'officiële' route gaat worden (mental note!). In het dorp Strijbeek komen we weer op het lijntje op mijn telefoonscherm, prima zo.

Het laatste stuk gaat het weer over een betonpad en we naderen de finish bij Meersel-Dreef. Hier zien we nog een paadje dat afwijkt van de route maar korter en beter blijkt te zijn qua grens volgen, bovendien vermijden we een drukke weg. 

In het dorp zien we een kroeg die letterlijk midden op de grens staat. Ik las gisteren dat in deze kroeg de jongens in België en de dames in Nederland moeten plassen! Goed verhaal!

We hadden ons verheugd op het eindpunt. Hier is namelijk het prachtige tv-programma 'reizen Waes' geweest omdat het het meest noordelijke punt van Belgie is. De mensen hebben een grenspaal voor het raam in hun voortuin, en Waes had er een gedenkbord bij geplaatst om dit geografische hoogstandje te benadrukken. Zelfs de burgemeester en de fanfare waren in het programma aangetreden om een en ander te onthullen.
De grenspaal treffen we aan maar het gedenkbord is helaas verdwenen. Google weet niet waarom het er niet meer staat, maar als ik dat zelf mag invullen lijkt het me dat als er elke dag vele foto's van je huiskamerraam worden gemaakt dat je daar een keer genoeg van hebt.

Hoe dan ook is dit na 21 kilometer het einde van deze wandeling en omdat het reizen erg makkelijk was vandaag zijn we op tijd weer thuis!
Als de voortekenen niet bedriegen mag ik de volgende keer zo'n 15 km door een industriegebied, ik verheug me er alvast op! 

Totale route inclusief vandaag:

Reacties