21. MeerselDreef (B) - Nieuwmoer (B)


 Zo, voor het eerst deze tocht heb ik meer dan 1 weekend overgeslagen. Sterker nog, ik ben 5 weekenden niet geweest. Qua kilometers echter ben ik niets tekortgekomen: een wandeling hier in de buurt met Paul en Anne-Miek, 2 weekenden vanwege het 8-daagse IJsselpad, een zondag wandelen met de Kevelaergroep, en een bescheiden vrijgezellenfeest hebben me weerhouden. 
Maar gisteren kon ik gelukkig weer. En het was weer eens zo'n etappe waarbij geen enkele openbaar vervoeroptie voldeed dus voor de vierde keer heb ik de vouwfietsoplossing gekozen, oftewel:
  1. met de vouwfiets in de auto naar het eindpunt van de etappe
  2. fietsen naar het beginpunt van de etappe
  3. de etappe wandelen
  4. met de auto naar het beginpunt om de fiets op te halen
  5. naar huis
Best omslachtig maar ik weet dat het af en toe niet anders kan. Dus ik heb er op zich geen last van en het fietsen op de vouwfiets gaat ook prima (met nieuw zadel althans). Het enige nadeel(tje) is dat ik wat vermoeider ben op het einde van de dag. Het fietsen was vandaag ongeveer 21 km en ik heb redelijk rustig gefietst. Weer aangekomen bij het huis met de grenspaal in de voortuin leg ik mijn fiets aan de ketting om een lantaarnpaal en begin mijn etappe.

Vrij snel na het begin van de wandeling kom ik bij industriegebied Hazeldonk waar ik dwars doorheen moet. Ik wist natuurlijk dat het zou komen, en het was precies zoals ik verwachtte: een troosteloze bedoening van oneindige blokkendozen voor opslag en distributie. En zelfs nu op zaterdag een af- en aanrijden van vrachtwagens.

Maar voor de afwisseling heeft het ook wel weer z'n charme, en ook vond ik het leuk om mensen te vertellen dat dit eraan zat te komen. Wel zijn er een paar lange stukken van en naar de snelweg waar geen pad naast de weg is maar wel onafgebroken vrachtverkeer, dus het is erg goed opletten. Uiteindelijk verlaat ik na zo'n 9 kilometer dit juweeltje en kom direct op een mooi pad. Na dit pad moet ik nog 2 kilometer langs een drukke weg waar gelukkig wel een fietspad langsloopt, en eenmaal weer terug in Nederland loop ik het bos in, en zie verder geen noemenswaardig verkeer meer vandaag.
De route gaat verder over rustige weggetjes, de eindeloze maisvelden en varkensstallen hebben plaatsgemaakt voor kwekerijen. Waarschijnlijk is de samenstelling van de grond hier anders, dus ik wandel het ene na het andere perkplantjes-, veredelings-, bloemen en fruitbedrijf voorbij. Op een veld staan een paar arbeiders naar elkaar te schreeuwen. Ze lijken erg kwaad maar hun Pools (Bulgaars/Albanees?) versta ik niet. Jammer van het mooie weer denk ik nog.

Na zo'n 16 km vind ik onverwacht een theetuin op mijn pad, een zeer welkome pauze. Vandaag kom ik door geen enkel dorpje of stad, dus op het terrasje aldaar geniet ik van lekkere koffie en appeltaart.
Na deze pauze loop ik een bos in en vind een gemetselde zuil met een enorme betonnen beker erop. Er staat geen uitleg bij maar een paar huizen verder staat een kleine replica van het ding in een voortuin. Ik heb vooralsnog niet kunnen vinden wat het betekent.
Ik loop lekker over de kenmerkende Belgische betonnen weggetjes, en het hetzelfde stukje van mijn hoofd dat van lange rechte stukken houdt, vindt het aangenaam dat alle segmenten van deze weggetjes genummerd zijn d.m.v. een afdruk in het beton. De stukken beton zijn zo'n 5 meter lang en ik tel af van zeshonderdzoveel naar nul waarna een nieuw stuk van een paar kilometer begint, heel rustgevend!

Zo loop ik lekker te lopen. Ik merk dat het al flink warm wordt maar er staat een stevig windje dus van de warmte heb ik niet veel last. Wel heb ik meer water bij me dan normaal omdat ik niet wist of ik ergens mijn flesjes kon vullen. Uitdrogen is wel het laatste wat ik wil, al geloof ik dat ik over het algemeen goed uitgerust ben met eten en drinken.
De weilanden links en rechts van me herbergen een grote hoeveelheid kieviten en ze proberen me met veel kabaal onafgebroken duidelijk te maken dat ik vooral door moet lopen en hun kinderen met rust moet laten. Ik ben me van geen kwaad bewust maar volg hun vermoedelijke advies.
Ook ergens op dit gedeelte volg ik een poosje een weg met een prachtige naam:
😃

Met nog slechts 2 of 3 kilometer te gaan passeer ik een ijssalon. Ondanks het feit dat ik inmiddels best moe ben en graag naar huis wil kan ik het natuurlijk niet laten om heerlijk Belgisch schepijs te nuttigen. Op het terras van de ijssalon zitten een Belgisch stel uit de buurt en 2 heren die aan het fietsen zijn. Ze merken mijn vermoeidheid op en vragen naar mijn wandeling. Ik vertel ze (graag) over mijn 36 km van dat moment en mijn Rondje NL in het bijzonder. Ze zijn allen zeer geïnteresseerd en vragen van alles over het hoe en wat van mijn tocht, en er volgt een leuk gesprek waar ik altijd erg van geniet.
De mannelijke helft van het Belgische stel laat nog subtiel weten dat mijn verhaal zijn vermoeden bevestigt (en versterkt) dat alle Hollanders zot zijn! 😃. Lachend praten we nog even door en dan maak ik aanstalten voor het laatste stukje. Ik krijg nog de kans om de 2 mannen over mijn blog te vertellen en ze proberen het te onthouden. 's Avonds zie ik dat mijn blog een paar keer bekeken is die dag, en dus was hun belangstelling waarschijnlijk oprecht, en dat vlijt me.
Na 36,5 km kom ik weer bij de auto en ik haal de fiets op. Dit was waarschijnlijk een van de laatste keren dat ik zonder te overnachten een etappe kan lopen, tenzij het openbaar vervoer heel mooi uitkomt. Vandaag ben ik 12 uur van huis om een etappe te lopen, dat is wel ongeveer de max. Want zoals al gemeld is 1,5 uur fietsen en 6 uur lopen op zich wel te doen maar ik merk dat ik erg moe ben geworden vandaag. Het bewijs daarvan wordt geleverd door maar liefst 12+ uren te slapen die nacht!
Dus de volgende keer misschien een overnachting bij een 'vrienden op de fiets' gastgezin, we zullen zien!

Totale route inclusief vandaag:



Reacties