24. Kruiningen - Kieldrecht (B)


Uiteindelijk heb ik mijn eerste 'Vrienden op de fiets' overnachting beleefd. Ik logeerde bij een meneer in Hansweert die drie kamers verhuurt voor de vastgestelde prijs van €22,50 (incl. ontbijt). Mooie prijzen als mensen inderdaad alleen een bed nodig hebben zonder al te veel verdere eisen.

Even het vermelden waard: de beste man blijkt in zijn huiskamer een enorm orgel te hebben staan, en verdeeld over dezelfde kamer nog diverse keyboards, en verder ontelbaar veel speakers. Hij heeft naar eigen zeggen 62 cd's op zijn naam met daarop zo'n 800 zelfgeschreven nummers. Hij laat me zijn repertoire horen, het komt niet helemaal overeen met mijn smaak (...). Verder is hij zeer godvruchtig (we bevinden ons niet voor niets in de Biblebelt), en ook wordt hij die dag 65. 

Goed, ik slaap die nacht redelijk maar ben erg vroeg wakker. Na het prima ontbijt wandel ik ruim op tijd naar de aanlegplaats van de pont en zit daar nog lekker een uurtje in de zon. Een passerende dominee nodigt me uit zijn dienst bij te wonen wat ik beleefd weiger.
De pont arriveert en buiten een echtpaar op een tandem blijk ik de enige passagier te zijn.
Vanzelfsprekend (denk ik) knopen we een gesprek aan en al keuvelend over de gebruikelijke onderwerpen steken we de prachtige Westerschelde over. De man blijkt een scherp oog te hebben voor het dierenleven aldaar want hij spot op grote afstand achtereenvolgens een groepje lepelaars, een zonnende zeehond op het strand, en uiteindelijk zelfs een bruinvis die op de kenmerkende dolfijnmanier door het water gaat. En in alle gevallen blijkt hij gelijk te hebben als de boot dichterbij komt. Helaas nog té ver weg voor de camera van mijn telefoon. Maar erg leuk en onverwacht! 

Na zo'n 40 minuten leggen we aan in Perkpolder waar mijn wandeling aanvangt. Het is inmiddels vlak voor 11 uur, dat kon niet eerder vanwege te ponttijden, maar ik hoop bij de volgende overnachting veel vroeger te kunnen starten.

De etappe is ongeveer 30 km vandaag, en de meeste daarvan gaan over de dijk langs de Westerschelde. Grappig is dat ik steeds aan de overkant (ongeveer 4 km hemelsbreed) de objecten zie waar ik vorige week langsliep, maar dan in omgekeerde volgorde.
Na een poosje loop ik langs het zogenaamde 'Carnavalswagenkerkhof'. Dat had ik al gezien op Maps maar ik wist toen nog niet wat het was. Welnu, het is precies wat de naam zegt: een opslag voor afgeschreven carnavalswagens. Het is echt heel vreemd om te zien: die schreeuwende kleuren; carnaval; in Zeeland; midden in de zomer. Het valt volkomen (VOLKOMEN) uit de toon.

Een flink stuk verder, maar toch ook precies op tijd (want lekkere trek) passeer ik paviljoen 't Schor waar ik koffie en appeltaart nuttig. Weliswaar voor ongeveer 4x de prijs van vorige week, maar goed..
Vanaf daar loopt een schier oneindige dijk, deze gaat om natuurgebied 'het verdronken land van Saeftinghe' heen tot weer bijna aan de oever van de Westerschelde. Ik kan kiezen uit het weggetje onder aan de dijk maar dan aan de buitenkant, of de top van de dijk, of het brede platte stuk halverwege de binnenkant van de dijk. Die laatste kies ik, het gras is er pas gemaaid en de grond volkomen vlak. Het loopt aldus prima en ik geniet vele kilometers van het prachtige uitzicht.


Ergens op dit lange stuk staat en ligt een bescheiden kudde koeien zijn ding te doen. Ik maak een foto omdat ik het soort niet herken. Inmiddels heb ik dus nóg een nieuwe soort ontdekt vandaag, want de beesten blijken 'Belgische Blauwen' te zijn. Mij volkomen onbekend tot vandaag!


Mijn routelijntje lijkt vrijwel tot aan de kerncentrale te komen maar ik heb er al rekening mee gehouden dat het veranderd is in de loop der jaren. Dat blijkt maar al te waar: na jaren discussie is men begonnen de Hedwigpolder terug te geven aan de natuur, en vanwege de werkzaamheden is het hele gebied afgesloten. Ongeveer bij het hek dat dat aangeeft zie ik toevallig de mensen op de tandem weer en we praten nog even.
Maar ik ben dus genoodzaakt binnendoor naar het gehucht Prosperdorp te wandelen. Daar sta ik even te twijfelen want op de splitsing waar ik uitkom moet ik eigenlijk rechtsaf naar mijn eindpunt, terwijl ik linksaf nog veel dichter bij het punt kan komen waar de grens de Schelde oversteekt, en dat is tenslotte het doel van mijn trip! Ik besluit dus om een stuk dubbel te lopen, maar na nauwelijks een kilometer stuit ik weer op de werkzaamheden. Hier kan ik niet verder.
Ik keer dus om en loop hetzelfde stuk terug, maar niet voordat ik een foto maak van de indrukwekkende koeltorens van de kerncentrale in Doel. Ik kan deze nu voor de 3de etappe op rij 'bewonderen' maar vanaf nu loop ik van ze weg. 

Nog een leuk voorval daar in de buurt: ik blijk plaatselijk beroemd te zijn want twee dames op de fiets zien mij en zeggen iets van: "Hee, de meneer die rond het land aan het wandelen is!" Die dames hadden dus ook ergens met het tandemechtpaar staan te praten en die hadden over mij verteld. Erg leuk weer 😊.

Het dreigt inmiddels te gaan regenen, de buienradar laat weer enorme plensbuien zien waar we de laatste tijd veel last van hebben. Maar deze schampt mij uiteindelijk slechts zijdelings en gelukkig blijft het verder droog, althans waar ik ben.
Ik volg een kaarsrechte weg tot mijn eindpunt, het 'dubbeldorp' Nieuw-Namen/Kieldrecht, doormidden gesneden door de grens. Ik moet aan de Belgische kant zijn voor mijn bushalte dus ik vernoem mijn etappe naar het Belgische deel van het dorp. Het is vanaf daar een flinke reis van meer dan 3,5 uur naar huis. Deze zijn verdeeld over de bus naar St.Niklaas, en de treinen naar achtereenvolgens Antwerpen, Breda, Nijmegen en Cuijk.
Rond 8 uur ben ik thuis. Ik vond de omweg langs de Westerschelde van de afgelopen twee etappes zeer de moeite waard en ik verheug me op Zeeuws-Vlaanderen richting kust!
 

Totale route inclusief vandaag:

Reacties