29. Sluis - Cadzand Bad


Etappe 29. Een bijzondere dag, want vandaag bereik ik wederom een mooi ijkpunt.
Na vandaag heb ik namelijk de gehele grens tussen Nederland en België gewandeld! Ik vraag me natuurlijk even af hoeveel mensen mij hierin voorgegaan zijn, ik kan er geen enkele inschatting van maken. Enkele tientallen? Een paar? Er is weinig over te vinden maar persoonlijk vind ik het erg leuk.
Maar eerst nog even lopen!

Het is de kortste etappe tot nu toe maar toch beginnen we op tijd. Het is tenslotte mooi weer en we eindigen op het strand, dan kunnen we daar op ons gemak nog even van genieten voor we weer naar Brabant moeten.
We starten, en alleen de eerste kilometer is langs dezelfde niet al te inspirerende weg als de laatste kilometers gisteren. Dan slaan we af en lopen door het piepkleine maar prachtige stadje Sint Anna ter Muiden. Stadje betekent in dit geval dat het geval stadsrechten heeft, feitelijk heeft het maar 50 inwoners of zo, het geheel is beschermd stadsgezicht lees ik later.

Na dit museumpje wandelen we het veld in. Een aantal kilometer lopen we over grindpaden langs wederom uitgestrekte akkers. We zien nog redelijk veel grenspalen en ik besteed er wat extra aandacht aan omdat het de laatste zijn tijdens dit avontuur (de Belgische althans). Meestal geef ik ze een tikje als ze in de berm staan maar nu loop ik er even heen ook al staan ze een stukje van de weg of op een heuveltje. Ach..

We lopen tegen het kanaal dat richting Retranchement gaat. De kaart zegt dat we deze helemaal moeten volgen tot aan de duinen. Dat lijkt een tegenvaller want vooralsnog is ook hier geen fietspad. Dat blijkt gelukkig maar even zo te zijn. De rest van de route gaat over het fietspad dat zich steeds verder van de weg bevindt. We passeren een veld met koolzaad wat een mooi plaatje oplevert:

Ook ergens daar de eerste foto die ik maak met maar liefst 2 grenspalen! Het kan niet op vandaag😀!

Dan wandelen we langs Retranchement, zeer bekend (berucht) vanwege de voormalige jongerencamping aldaar. We wijken van de route af en lopen het dorpje in omdat we tijd genoeg hebben en drinken koffie en eten een stukje appeltaart. Ik noem dat mijn 'Ingrid momentje' vanwege een vriendin van Marieke die altijd en overal onderweg een stukje appeltaart nuttigt en deze dan beoordeelt 😊.
 
Niet lang daarna dan mijn stukje historie tijdens dit avontuur, want voor het eerst zie ik de zee! Als mededeling niet zo spectaculair maar op dat moment vind ik het echt heel bijzonder. Na meer dan 800 km weiland, bos en en alles wat het Nederlandse landschap zoal brengt echt een mooie overgang. Er staat zelfs weer een grenspaal, puur en alleen voor het plaatje natuurlijk:

We lopen door de duinen langs natuurgebied 'het Zwin' over steeds drukker wordende fietspaden, en dan staat daar grenspaal 369. De allerlaatste! Ik heb ze niet allemaal gezien want sommige staan verscholen of te ver weg van de route, maar voor mijn gevoel (en voor het verhaal natuurlijk) heb ik álle Belgische grenspalen gezien! Ik geniet van het speciale moment en vertel het tegen de eerste de beste persoon die daar staat. Die vindt het een mooi verhaal (denk ik). Ik hang mijn rugzak aan de grenspaal en Marieke maakt deze foto, ik ben er blij mee.

Uiteindelijk lopen we tussen Cadzand-Bad en het strand op het fietspad. Logisch zou hier het eindpunt zijn maar we lopen het typische badplaatsje (met reden) voorbij en lopen over het strand naar strandtent Moio Beach waar we de lunch nuttigen. 
En helemaal tenslotte, bij strandtent Strand Ruig, eindigen we deze korte (15km) maar speciale etappe.
Het voelt echt als een mijlpaal en ik verheug me enorm op de (500 km geloof ik) kustlijn. Ongetwijfeld met nieuwe mooie verhalen in het verschiet.

Om weer naar huis te kunnen nog een nieuwe vorm van vervoer. De 'haltetaxi', een soort busdienst die alleen rijdt als iemand zich heeft aangemeld brengt ons (na 2,5 uur wachten) terug naar Sluis, vanwaar we we weer relaxed naar huis rijden.

Totale route inclusief vandaag:




Reacties

Een reactie posten