31. Vlissingen - Westkapelle

Bløf!
Ik kan het maar vast gezegd hebben. We gaan vandaag namelijk richting Zoutelande en het was bij voorbaat onontkoombaar dat ik dat liedje de hele dag in mijn hoofd te hebben. En aldus geschiedde! Nu wil ik dit blog graag zo positief mogelijk houden maar ik voel me aan mezelf verplicht om hier mijn hartgrondige hekel aan de muziek van onze meest succesvolle Zeeuwse band te uiten. En dat natuurlijk zonder iets tegen die mensen op zich te hebben. Bij dezen. 😉

Tevens vermeld ik graag dat ik soms, als ik weet dat ik over 14 dagen ergens heen ga, de weersvoorspellingen voor die dag alle voorafgaande dagen in een bestandje bijhoud. Dit om te kijken of wij eigenlijk wel op zo'n lange termijn een goede weersvoorspelling af kunnen geven. Nou mooi niet dus! Vooral de windverwachting bleek elke dag te veranderen en uiteindelijk toch weer anders te zijn. En tot 2 dagen voor vandaag werd er helemaal geen regen voorspeld maar de laatste 2 dus wel, en uiteindelijk hebben we ook een paar korte maar flinke buitjes gehad.

Maar goed, we hebben er een leuk weekendje weg van gemaakt, en aldus zijn we vrijdagmiddag met de trein naar Vlissingen gegaan. Dat is toch echt veel relaxter dan autorijden. Op het station aldaar aangekomen was het nog een paar kilometer naar het centrum en tevens was mijn vorige eindpunt (bij de bootterminal) pal naast het station dus had ik alvast het eerste stukje route te pakken.
We hebben wat gegeten en gedronken in een prachtig café ('de Concurrent') in hartje Vlissingen en na een goede nachtrust startten we onder een grijze hemel onze wandeling.

Het eerste stuk lopen we langs de boulevard van Vlissingen, die uiteindelijk overgaat in strand. Ik maak nog een foto van de skyline die ik al in Zeeuws-Vlaanderen kon zien:

Het miezert wat en af en toe moeten we even de capuchon op omdat het wat harder gaat regenen. Het is niet erg koud en we drogen weer snel op als de regen stopt.

Het is heerlijk aan het strand. We genieten van het geluid van de branding, de golven, de strandvogels en de schepen die dicht bij de kust langsvaren.

Wel valt het me op dat er erg veel stukken van visnetten en andere plastic rommel op het strand ligt, erg jammer. Naast deze onnatuurlijke vervuiling ligt het strand ook bezaaid met dode kwallen. Zo te zien zijn ze allemaal van dezelfde soort en ze lijken nog het meest op een flink toetje! (maar dan anders..). 

Het is dan blijkbaar nog te vroeg voor de strandtenten want ze zijn vooralsnog allemaal gesloten. Het is wel grappig om te zien dat vrijwel elke kilometer zo'n paviljoen staat, we zien er een stuk of 8 tegelijk, dus als de eerste openen, om elf uur zagen we, zijn we altijd bij eentje in de buurt. Uiteindelijk kunnen we vlak voor Zoutelande bij paviljoen 'de Zeeuwse Rivièra' terecht, natuurlijk staat er buiten op een bord "blij dat je hier bent" en "welkom in het oude strandhuis" dus er is nog geen sprake van ontbløffing in mijn hoofd.
We rusten een poosje onder het genot van koffie met een lekker streekproduct 'de Zeeuwse Bolus' en wandelen dan weer verder over de vloedlijn, hier elke paarhonderd meter onderbroken door dubbele rijen paalhoofden die, zo lees ik, voorkomen dat het strand wegspoelt.

Een stukje voorbij Zoutelande zien we dat het hotel waar we overnachten hier net achter de duinen ligt, maar we besluiten om door te lopen tot Westkapelle, het oorspronkelijke plan. 
Vlak voor Westkapelle lunchen we lekker (buikspek!) en eindigen na 15,5 kilometer de etappe bij het oorlogsmonument met Sherman tank.
Daarna lopen we op ons gemak door het dorp, langs de prachtige vuurtoren op ('alleen geopend voor huwelijksaanzoeken'!😃) en naar het hotel. Vanwege de aangescherpte regels reserveren we op tijd voor het diner in een van de strandpaviljoens. Op de terugweg daarvan zien we de werkende vuurtoren zijn lichtbundel rondsturen, een mooi gezicht.
Morgen verder...

Totale route inclusief vandaag:

Reacties

Een reactie posten