36. Rozenburg - Maassluis

 

van Rozenburg naar Maassluis? "Dat is 2 kilometer en dan met de pont!" hoor ik je zeggen (of niet natuurlijk..😌).
Mocht dat inderdaad zo zijn dan heb je op zich gelijk, maar niet als je zoals ik de contouren van het land volgt. In dat geval krijg je namelijk vreemdste etappe tot nu toe. Zie het plaatje.

Ik weet pas sinds na de vorige etappe dat de landtong van Rozenburg bestaat, en als ik zelf de route had uitgezet had ik deze overgeslagen. Maar toen ik het boekje van mijn illustere voorgangers raadpleegde, bleek dat zij redeneerden dat de landtong wel degelijk richting grens gaat, én dat het een officiële weg is, en dat hij vanwege die feiten niet overgeslagen mag worden.
Ik heb geen enkele reden om aan het oordeel van de heren te twijfelen dus wordt deze 23 km alsnog opgenomen in mijn route (en moet Hoek van Holland even wachten).
Ik had pas gisteren besloten om te gaan, voor het eerst dit jaar werd het min of meer onbewolkt en ik had zin om op pad te gaan. 

Ik neem de eerste trein (06:37) en als ik een uurtje onderweg ben en het licht begint te worden ziet de wereld er prachtig uit vanwege de grondmist over de weilanden, altijd weer betoverend.
Het kost me 3 treinen, een metro- en een busrit om bij het startpunt te komen maar ik zit nog steeds erg graag in rustige treinen dus daar heb geen geen enkele last van, het hoort bij de etappe.

Maar goed, de route is dus erg eenvoudig vandaag: naar het eindpunt van de landtong aan de linkerkant, en weer terug langs de andere oever, zo'n 50 meter verder. Omdat de heenweg voornamelijk langs een toch nog redelijk drukke weg zonder fietspad voert, overweeg ik om zowel heen als terug het voetpad aan de noordoever te kiezen, maar aan de zuidkant liggen enorme schepen en doks aangemeerd (het lijken werkeilanden of zo met enorme kranen en zelfs helikopterplatforms erop):

Die wil ik toch graag van dichtbij zien dus ik blijf voorlopig langs de weg lopen, en dat gaat verder prima. Aan de overkant van het water (het Calandkanaal) zie ik weer de de zware industrie van de Europoort, nog steeds onwerkelijk om te zien. 

Er staat een bescheiden uitkijktoren waar ik toch even omhoog klim om van het uitzicht te genieten:

Ik passeer het laatste kunstwerk van de Deltawerken, namelijk de Maeslantkering. Wederom een indrukwekkend ding wat bestaat uit 2 halfronde 'deuren' van 20 meter hoog die ze drijvend dicht kunnen maken en dan vol water laten lopen zodat ze tot op de bodem zakken. Mooi bedacht. (ik voeg even een Google fotootje in voor het idee).


Aan het einde van de landtong en dus op het keerpunt van vandaag staat een troosteloze snackbar 'Het Kompas'. Gelukkig is de koffie prima en ik rust lekker uit op het geïmproviseerde plastic terras.
Dan begin ik aan de terugweg langs het Hollands Diep. Hier is wel een fietspad dus ik heb geen last meer van het verkeer. Na een poosje kijk ik op mijn telefoon en merk tot mijn frustratie dat de runkeeper app er weer mee gestopt is. Dat gebeurt steeds vaker tegenwoordig, en ik weet niet of het door de app komt of door mijn telefoon, maar ik besluit de volgende keer een ander app te gebruiken. Ik moet namelijk het gemiste stuk route handmatig namaken om de GPX intact te houden, en dat is best veel werk. Ik laat er verder mijn dag niet door bederven. 

Mooi plaatje langs het Hollands Diep:


Ik passeer een vliegveld(je) waar een modelvliegclub huist en er zijn best veel vliegtuigjes in de lucht die hun capriolen uitvoeren, mooie afleiding voor even maar een foto maken lukt niet.
Ook staan hier flinke windmolens langs de weg en omdat de zon áchter deze  gevaartes staat loop ik een paar kilometer door de bewegende schaduwen van de wieken wat een mooi effect geeft.

Als het nog ongeveer 1 km tot de pont is zitten er 2 jochies van een jaar of 10 in de berm die me supervriendelijk aanspreken: "Goedemiddag mijnheer, bent u lekker aan de wandel?" Dat vind ik leuk dus ik zeg iets vriendelijks terug en vraag ze of ze weten hoe laat de pont gaat, ondanks dat ik dat al lang weet .
Ik krijg maximale informatie terug van de kereltjes: "Nou, de pont vaart heen en weer maar als hij net weg is moet u 20 minuten wachten". (duh) "En omdat u voetganger bent kost het 95 cent maar die kan u niet met een euro betalen want het moet met PIN. Maar op de kade staat een automaat waar u een kaartje kan kopen".
Dat vind ik prachtig dus ik bedank ze voor hun vriendelijkheid en loop "fijne wandeling nog mijnheer!" naar de pont.
Die komt net aan maar ik heb nog net voldoende tijd om een kaartje te kopen.
Als de pont vertrekt komt er net een flink schip langs. De pont vaart er rakelings achterlangs waardoor het schip nog groter lijkt. Helaas is dat op de foto's niet zo goed te zien maar het is indrukwekkend:

Na de pont loop ik een stukje Maassluis in en Google vertelt me de voordeligste OV-route naar huis, iets meer dan 2,5 uur zo blijkt. 
Ik deel de trein op sommige trajecten (door Brabant) met carnavalsvierders in verschillende gradaties van dronkenschap, maar ze brengen me niet van mijn gedachte om daar dit jaar niet aan mee te doen. Dit geheel terzijde 😊.

Als ik thuis de administratie van de etappe doe zie ik dat ik nét mijn 1000 kilometerpunt voorbij ben. Niet heel erg maar ik had er graag even bij stilgestaan. Inmiddels dus 1002 kilometer en bijna halverwege op deze bijzondere en superleuke tocht!






Reacties

  1. Reacties
    1. Bedankt René, uiteindelijk krijgen alle etappes een Relive filmpje, in aflopende volgorde..

      Verwijderen
  2. 1000 km al. Ik sluit graag weer een keertje aan op een strandetappe!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten