37. Maassluis - Scheveningen


Wat een heerlijke wandeldag weer!
Ik wil nog even bevestigen dat mijn beslissing om niet meer op vrijdag te werken me enorm goed bevalt. Vandaag bijvoorbeeld ben ik 13 uur van huis geweest maar nog steeds moet het weekend beginnen als ik weer thuis ben, echt fijn! 
En ook merkte ik vandaag weer dat dit avontuur, en wandelen in het algemeen, altijd mijn geluksdingetjes triggeren (het zijn geloof ik endorfine, dopamine, serotonine en nog zoiets, in willekeurige hoeveelheden). Ik overdrijf niet als ik zeg hoe gelukkig ik ben als ik wandel. 😊

Dat dus. En na letterlijk maanden van regen en wolken is het vandaag voor de tweede vrijdag op rij onbewolkt.
Ik neem de eerste trein (05:37) om naar Maassluis te reizen omdat ik wellicht een flink aantal kilometers wil maken. De reis gaat voorspoedig en na ruim 2,5 uur start ik mijn 37ste etappe. 
Ik kan iedereen in één zin de route van vandaag uitleggen:  "alsmaar rechtdoor en op het einde rechtsaf en dan tot de Pier". 

Het pad langs de Nieuwe waterweg is een fijn fietspad zonder enige drukte. Aan de overkant van het water zie ik 9 km lang de rare route van vorige week, dat fenomeen zal niet meer voorkomen de rest van mijn rondje.
Er varen flinke boten langs wat sowieso al indrukwekkend is als je aan de Maas woont, maar van het cruiseschip (de Aida) dat voorbijkomt sta ik toch even te kijken:
Ik heb het geval later gegoogeld en en het blijkt zo'n 300 meter lang te zijn, 15 dekken, 3300 passagiers, 900 bemanning enz. te hebben. Nog nooit zoiets in het echt gezien.

Ik wandel weer langs de Maeslantkering en nader Hoek v Holland. Hier huist de Stena Line terminal (naar Harwich) en er wordt net een schip vol vrachtwagens gelost, wat nu waarschijnlijk veel langer duurt vanwege de brexit. Ze doen maar.
Ook hier: een mooie oude vuurtoren die ik natuurlijk huldig met een foto:

Na Hoek van Holland volgt er een euforisch momentje als ik na 1020 km Rondje NL rechtsaf hét strand van Nederland oploop en mijn eerste voetafdruk daarin achterlaat. Ik ga een poosje in het zand zitten en app iedereen over dit trotse moment. Vanaf hier is het 150 km vrijwel rechtdoor tot den Helder, en ik voel me 100% blij.

Wel is het een tikje jammer dat ik vanaf hier de Pier van Scheveningen nog niet kan zien (iets meer dan 20 km), want het zicht wordt helaas belemmerd door een knikje in het strand ter hoogte van de 'zandmotor', een kunstmatige zandbank als bescherming van de kust.
Ik herinner me dat ik ooit vanaf Zandvoort de Pier al kon 'zien' vanaf 35 km en er nog 8 uur over deed om hem daadwerkelijk te bereiken!


Maar goed, onder een stralende hemel met een lekker briesje loop ik richting Scheveningen. Het is trouwens maar een graad of 5 maar dat maakt niets uit.
Ongeveer halverwege het strand naar Scheveningen is er een strandtent open waar ik lekker lunch en een half uurtje uitrust. Lopen over het strand is fantastisch maar een stukje vermoeiender vanwege het losse zand hier en daar. Dus: koffie, Ingrid momentje (appeltaart) en superlekkere soep. Het terras zit trouwens helemaal vol.

Ik had hier een moment ingepland waar ik kon kiezen om te stoppen (25 km) omdat er een bushalte vlakbij is, óf door te lopen tot de Pier, 12 km verder. Maar een stukje verder ná de zandmotor kan ik de Pier wél zien en ik loop heerlijk, dus ik kies voor de laatste optie. (Als je inzoomt is op deze foto de Pier te zien vanaf ongeveer 9 km).

Vanaf nu worden dus de Pier en het reuzenrad dat daar op staat heeel langzaam groter en duidelijker. Als je erg vermoeid bent en naar het einde snakt is dat vreselijk (om die reden is de dag van Elst van de vierdaagse ook omgekeerd sinds een aantal jaren; men kon de Stevenstoren al zien maar dan was het nog 8 km naar Nijmegen). Maar ikzelf heb geen last van dit fenomeen, integendeel.

Maar moet ook nog even op mijn tanden bijten. Ik wist dat ik de haven van Scheveningen nog moest passeren maar had een brug of zo verwacht (dat is in Katwijk aan Zee namelijk het geval). Het blijkt dat ik helemaal om de haven heen moet en dat is een omweg van zo'n 3 km. Uiteindelijk valt ook dit mee, het is een mooie binnenhaven en vanwege het mooie weer zitten overal mensen te genieten.
Als ik het strand weer bereik loop ik een stukje over de boulevard maar de laatste paar honderd meter sjok ik toch weer het zand op omdat ik graag wil finishen bij een van de pijlers (de roze) van de Pier. 

Ik heb vandaag iets meer dan 36 km gelopen en ben flink moe, maar ik heb weer heel erg genoten, ik blijf het maar gewoon herhalen. 😋

Ik neem de tram naar Den Haag en vanaf daar 3 treinen richting Cuijk. Nog steeds via Rotterdam/Breda en niet Utrecht wat ik had verwacht. Dit geheel terzijde!

Totale route inclusief vandaag



 

Reacties