39. Noordwijk aan Zee - Zandvoort


Het is maar liefst 5 weken geleden sinds de laatste etappe. Dat is tot nu toe de meeste tijd tussen 2 etappes, en dat nog wel in de lente! 
Er is echter van kwade opzet geen sprake, maar omdat deze etappe Sannah mee zou gaan én omdat verdere etappes al vastliggen heb ik gewacht tot het allemaal goed uitkwam. Er kwam respectievelijk een concert tussen, een weekend Praag, een winkelopening en een lelijke misrekening mijnerzijds waar ik een verkeerde datum heb genoemd. Flink balen maar ik kon er niet meer omheen plannen. Wel heb ik deze weken flinke kilometers gemaakt in de buurt, maar dus niet voor mijn rondje. Amen.
 
Gelukkig ging uiteindelijk zelfs etappe 39 gewoon van start, mét vriendin en wandelmaatje Sannah.
Sannah en ik hebben samen de helft van de laatste vierdaagse gelopen en af en toe lopen we samen nog een rondje (met de honden).
Ook dit jaar zullen we minimaal 1 vierdaagse-etappe samenlopen en zeker nog een keer samen trainen.

We hebben besloten de eerste trein richting Noordwijk te nemen, en ruim voordat de trein vertrekt (20 seconden 😊) arriveert Sannah op het station en we reizen richting Noordwijk. Onderweg is er wat vertraging vanwege uitvallende treinen, en de laatste bus naar Noordwijk stopt onverwacht ruim vóór Noordwijk waardoor we het laatste stukje moeten lopen (vanwege een bloemencorso of zoiets dat we verder niet te zien krijgen).
Dat drukt de pret allemaal niet, maar dus iets later dan gepland stappen we het strand op om naar Zandvoort te wandelen dat al duidelijk te zien is in de verte.

Je verwacht het niet aan zee, maar het waait behoorlijk hard (..) en ik ben blij dat ik een extra laag kleding aan heb, ondanks dat het boven de 15 graden is.
Zoals altijd zijn er veel honden op het stand en we verzinnen een wedstrijd voor de 'mooiste hond van de dag'. Van elke hond die we zien bepalen we of die mooier is dan de nummer 1 op dat moment, en uiteindelijk wordt de (tijdelijke) winnaar een 'redelijk hoge, bruin met witte, langharige, smalle hond met een lieve kop' waarvan we het merk niet weten. We hebben geen foto en we spreken af dat ik op volgende strandetappes, als ik denk dat ik een betere winnaar zie, deze ter beoordeling per foto aan Sannah voorleg.

We lopen lekker tegen de wind in en het valt op dat het nogal goed zoeken is naar het hardste zand om op te lopen. Het is niet goed te zien en we wisselen vaak van spoor omdat los zand en zachte stukken erg zwaar zijn om lange kilometers op te maken. Later blijkt dat de 2de helft van de etappe het strand veel makkelijk loopt.
Zandvoort in de verte


Ondertussen praten we gezellig over alles ons bezighoudt: we lachen om grappige verhalen en anekdotes, maar het is fijn dat we ook goed over serieuze onderwerpen kunnen praten. En wat er eigenlijk ook bij hoort tijdens een lange strandwandeling zijn stiltes om naar de zee en de wind te luisteren, maar ik geloof dat dat er niet echt van is gekomen 😅.

Bij 'Vrijstaat Nederzandt' verlaten we even het strand en drinken koffie en nemen appeltaart die superlekker blijkt te zijn!
Als we verdergaan passeren we een rij palen die aangeven dat er hier een reservaat is waar geen honden mogen komen en het strand is hier volkomen verlaten. Nou ja volkomen: na een paar kilometer zien we iemand aankomen, en ik hoop dat het gezichtsbedrog is maar het lijkt of de persoon geen kleren aan heeft. Als hij (een man dus) dichterbij komt blijkt dat inderdaad zo te zijn. De man wandelt poedelnaakt over het strand en we giechelen nog een poosje over deze onverwachte gebeurtenis (hoe moet hij naar huis bellen als er iets is?).
Edit: een dag later. Het is wel degelijk een naaktstrand!! En wij ons afvragen waarom het er (bijna) niemand was! Blijkbaar stond op een van de palen in de rij dat het een naaktstrand is. Toe maar.
de man in kwestie..

Zandvoort komt steeds dichterbij en van mijn voorbereiding weet ik dat ik hier ergens de grens tussen Zuid- en Noord-Holland passeer. Google maps weet exact waar dat is en op dat punt tekenen we deze grens in het zand om mijn 5de provincie te begroeten:

Een gemengd groepje strandvogels vliegt steeds een stukje voor ons uit om weer in de branding te landen en verder hun ding te doen. Ik vind van al die soorten de drieteenstrandloper erg grappig om te zien (die loopt als een muisje over het zand) maar pas vlak voor Zandvoort zien we er eentje lopen, maar deze showt niet erg overtuigend zijn leuke getrippel. Gemiste kans...


Uiteindelijk lopen we langs Zandvoort. We lopen tot ongeveer de helft van het stadje en zetten onze voet tegen de strandpaal die daar staat en stoppen na 17,5 km deze etappe. Niet heel ver maar dat is geen enkel probleem.
eindpunt van deze dag

Voor we de trein weer opzoeken lopen we nog door het best lelijke centrum van Zandvoort en eten wat op een terrasje. Niet zo'n beste aspergesoep om precies te zijn.
We besluiten om alvast tot Utrecht terug te reizen en daar in het centrum nog wat beters te eten. Precies dat doen we, en uiteindelijk stappen we weer in de trein naar huis.
Sannah appt nog dat ze het een eer vindt om deel uit te maken van mijn rondje om het land, en ik antwoord bij dezen dat de eer geheel aan mij is! Bedankt Sannah voor deze gezellige dag!

Totale route inclusief vandaag










Reacties