49. Nes - Strandhuys Buren (Ameland)

 


De volgende dag:
Omdat ik lekker op het strand wil liggen na het wandelen wil ik graag de eerste bus terug naar Nes nemen omdat ik daar (vanzelfsprekend) moet starten. De mevrouw vindt het geen probleem om het ontbijt vroeger dan normaal klaar te zetten en ik geniet van al de lekkere verse spullen. Zoals vaak bij een vrienden-op-de-fiets adres vindt de mevrouw het leuk om te vertellen over wat haar zoal bezighoudt, zoals (geëmigreerde) kinderen en het wel en wee van het eilander zijn en zulks. En ik blijk ook van gesprekken te houden, dus dat treft!
Toch neem ik de geplande bus naar Nes en start de eerste helft van Ameland,
Ik ben volledig hersteld van de zware dag van gisteren en voel me goed. De eerste paar kilometer gaan over het fietspad langs de Waddenzee, het is leuk om rond te kijken naar de boten en het vasteland in de verte.
laag water en lage zon

Na een poosje sla ik af en volg de normale weg naar Ballum.
Daar heb ik wat te doen. Het is namelijk zo dat ik aldaar iemand ken van lang geleden, en wel de plaatselijke huisarts. Hij woont al jaren (30?) op Ameland en hij was een aantal seizoenen mijn volleybaltrainer in Beers.
Ik had al besloten bij zijn praktijk binnen te lopen dus dat doe ik. Ik ben lichtelijk teleurgesteld als de assistente vertelt dat hij helaas weg is (met de helikopter zelfs 😊) maar de kans was natuurlijk groot. Ik laat een briefje achter met groeten en vervolg mijn weg.

Het dorp Ballum is erg mooi, het staat vol met oude boerderijtjes en huisjes, allemaal mooi bijgehouden en ook aan de straatjes en plantsoentjes is veel zorg besteed, mooi om te zien.
midden in het dorp

Tussen de dorpen Ballum en Hollum volg ik een paar rustige weggetjes door het landschap, in de weilanden staan schapen en ik geniet van het sfeertje. Ik steek Hollum over en beland in een bos waar ik even moet kiezen tussen een paar onduidelijke paadjes. Ze komen allemaal ongeveer op het strand uit dus er is geen probleem. Vlakbij is de prachtige ijzeren vuurtoren (1880) van Ameland en ik neem een pauze om er even in te klimmen om van het uitzicht te genieten.
240 treden, 55 meter

Daarna loop ik het strand op en ik maak een bescheiden sprongetje van blijdschap, het zand is keihard en loopt absoluut perfect. Ik heb het verdiend vind ik!
Het strand is hier ook weer erg breed zoals bij alle noordwest stranden van de wadden, en als ik ongeveer ter hoogte van het eerste strandpaviljoen ben moet ik honderden meters zand oversteken om daar koffie te kunnen drinken. Ik mag Ingrid melden dat de appeltaart aldaar voortreffelijk is en goedgemutst loop ik verder. Het is vanaf hier 8 km rechtdoor naar het eindpunt en het strand blijft overal perfect, wat een verschil met gisteren!
Na 28 km bereik ik 'Strandhuys Buren' en de strandpaal die daar staat wordt gepromoveerd tot eindpunt:

Allereerst ga ik op het terras zitten en bestel de prima combinatie van een uitsmijter en Amelands tarwebier! 
proost

Daarna wandel ik langzaam naar het dorp Buren maar er valt niet al te veel te beleven. Ik mis de bus naar Nes dus loop ik op mijn gemak richting de bushalte bij de haven. Uiteindelijk stopt er toch een bus waarna ik via Nes terug kan reizen naar Hollum. Daar rust ik een poosje op mijn kamer en 's avonds eet ik lekker bij een restaurant dat me door de mensen op de boot aangeraden werd. In de avond wandel ik nog een rondje door het absoluut prachtige dorp. Het schijnt op de 2de plaats van mooiste dorpen van Nederland te zijn geëindigd, ná het Groningse Winsum dat ik toevallig ook ken vanwege het Pieterpad. Maar dat terzijde..


Totale route inclusief vandaag:





Reacties