58. Sellingen - Zwartemeer




Het is inmiddels al een paar weken aan het regenen, en de vooruitzichten voor de komende 14 dagen zijn ook bar en boos. Ik heb me aan geen enkel schema te houden dus kan ik besluiten om op fatsoenlijk wandelweer te wachten, maar ik merk ook een stemmetje in mijn hoofd op dat zegt dat ik wél op pad moet. Sterker nog, ik heb eigenlijk zelfs best zin om een dagje te buffelen in slecht weer. Nu lijkt het met de regen nog redelijk mee te gaan vallen maar de wind wordt van kracht 5 of zelfs kracht 6, en recht van voren. Het wordt een graadje of 9 en ik besluit het er maar op te wagen. Een dagje afzien dus!

Ik mag Mariekes auto en vertrek om 6 uur richting de provincie Groningen. Ik neem de vouwfiets mee want ik heb weer een mooie logistieke oplossing bedacht. De mogelijkheden blijken eindeloos. 
Ik rijd naar mijn eindpunt Zwartemeer en parkeer daar de auto. Dan fiets ik 12 km naar Emmer Compascuum (één rechte streep) met de harde wind in mijn rug dus supersnel! Daar vertrekt de bus naar Ter Apel en vanuit daar een buurtbus naar de start in Sellingen. Omdat mijn wandeling weer langs Emmer Compascuum komt heb ik hier een escape (met de fiets terug naar de auto) voor als ik straks te koud, te nat of te vermoeid ben. En dan loop ik die 12 km de volgende keer wel.


Daar ga ik dan, vanaf het mooie ophaalbruggetje in Sellingen. Het waait inderdaad erg hard maar het regent vooralsnog niet. Ik volg het Ruiten-Aa-kanaal (ik denk aan ruitenaas uit het kaartspel) over een mooi weggetje. Het grootste gedeelte van de dag loop ik op vergelijkbare weggetjes die me doen denken aan de Ossenbroek in Beers: smalle asfaltwegen met eiken aan beide zijden van de weg en uitzicht over weiden en akkers.
net als thuis

Ik verlaat het kanaal om een stukje weg te volgen dat dichterbij de grens ligt (regels zijn regels) maar een paar kilometer verder kom ik weer terecht op de weg bij het kanaal. Dit hele gebied is doorsneden met kanalen: in de veentijd moesten er bootjes varen om het veen af te voeren en het gebied af te wateren. Deze kanalen zijn blijven bestaan en ik vind ze erg mooi om naar te kijken en om langs te lopen, zeker als er hier en daar een mooi sluisje of ophaalbruggetje is.
Ondanks de harde wind loop ik toch goed merk ik, al begint het nu wel wat te regenen. Ik heb een fijne nieuwe wandeljas en die is redelijk waterdicht en tevens licht en warm, maar vooral winddicht. Dus behalve koude handen blijf ik de hele dag goed op temperatuur. 
Ik zie vandaag vele Jezus- en Mariabeelden, die zijn er blijkbaar niet alleen in Limburg en Brabant, en meestal leuk om even een blik op te werpen. Maar in de buurt van Ter Apel hebben ze het toch wel bont gemaakt. Een heuse Mariagrot met zelfs een devote Bernadette (toch?) is opgemetseld langs de weg:
Tja..

De route loopt langs Ter Apel. Vorige week reden we op de terugweg langs het aanmeldcentrum en ik herinner me dat het een vreemd gevoel was om realiseren dat dit niet alleen item in het journaal is maar dat het ook 'echt' bestaat, en helaas nodig is. Ik dacht toen nog dat ik hier vandaag langs zou komen maar dit is niet het geval. Ik wil het toch even benoemen.
Ook bij ter Apel een erg mooi stukje techniek: in plaats van een trekpontje hebben ze een kabelbaantje over het kanaal gemaakt dat je met een handwiel kan bedienen, nog nooit gezien en zeker een foto waard :
mooie kleur ook!

De route slingert zo'n beetje voor het stadje langs, daarna voert een betonnen fietspad me naar de grens die ik hier een paar kilometer precies moet volgen, dus wederom zijn de huizen rechts van de weg Nederlands en die links van de weg Duits, blijft een mooi fenomeen.
Bij een voormalige douanepost steek ik weer een kanaal én de N366 over en vervolg mijn weg over nog meer rustige asfaltweggetjes.

Het wordt nu waarschijnlijk niet meer droog, en al regent het niet hard, door de harde wind lijkt het erger dan het is. Maar mijn humeur is goed en ik vind het eigenlijk ook wel een keer leuk om dit weertype mee te maken tijdens mijn rondje.
Ik maak een foto van een mooi ijkpunt op mijn route. In Maps staat het zelfs aangegeven als 'Dreiländereck Groningen Drenthe Niedersachsen', maar hier verlaat ik dus Groningen en ga verder in Drenthe, de 8ste provincie die ik aandoe!
Drenthe!

De volgende paar kilometer gaan over een fietspad langs een drukke Duitse weg. Het is nu maar zaak de wind en regen te negeren en gewoon door te lopen want verder is dit stuk niet heel inspirerend. Dan steek ik de grens naar Nederland weer over en passeer ik Emmer Compascuum (ongeveer), maar ik voel geen noodzaak mijn escape te verzilveren want die laatste 12 kilometer red ik ook nog wel. Wel speelt een klein beetje in mijn hoofd dat ik min of meer op tijd thuis moet zijn vanwege een schouwburgbezoek maar ik laat me er niet door ontmoedigen, dit gaat voor!
Nu heb ik nog een heel lang recht stuk route te gaan, en ik had gehoopt dat het een ononderbroken weg zou zijn, maar helaas, er zijn een paar bruggetjes en knikjes in de weg zodat ik niet het geluk heb om al die kilometers recht vooruit te kunnen kijken! 😌
maar toch wel wat

Bovendien regent het steeds harder en af en toe stormt het flink, dus nu is het alleen nog maar met de blik op straat de meters wegduwen. Als ik soms even opzij kijk zie ik de enorme windmolens (in Duitsland) weer.

Aan het einde van dit stuk en bijna bij de finish ben ik blij dat ik de route goed heb voorbereid: mijn voorgangers konden hier de weg oversteken die toen (anno 2000) nog een N-weg was en geen snelweg zoals tegenwoordig. Ik moet in plaats daarvan het parallelweggetje langs de snelweg een kilometer volgen tot het viaduct naar Zwartemeer en vanaf daar is het nog een paar honderd meter naar de auto.

Tot zover mijn regen- en windetappe. Het was best zwaar (32+ km) maar heeft me toch erg goed gedaan, en tevreden haal ik de fiets weer op en ben voor het eerst blij dat Mariekes auto stuur- en stoelverwarming heeft haha.
Ondanks het slechte weer en het tijdstip (einde middag) zijn er geen files en ik ben ruim op tijd voor het prachtige concert in de schouwburg!

Totale route inclusief vandaag





 

Reacties