68. Hemden (DE) - 's-Heerenberg

 


Een lange etappe door Gelderland vandaag, en gedeeltelijk in goed gezelschap!
Vriend Daan heeft al langer aangegeven dat hij graag een keer mee op pad wil zodat hij ook deel uitmaakt van mijn avontuur. Dat maakt mij natuurlijk trots, maar dan moet het wel een keer geregeld worden, er zijn nog maar een paar etappes over! Bovendien stapt Daan zeer binnenkort in het huwelijksbootje dus was vandaag de beste mogelijkheid. Daan kan niet zo ver lopen als ik maar omdat we niet (meer) zo ver van huis zijn kunnen we een deal maken: hij loopt het eerste stuk mee, haalt dan de auto weer op en wacht op mij bij de finish, goed plan!  
In de ochtend rijden we naar station Aalten waar we de bus nemen naar de grens, maar als we er bijna zijn en ik mijn route-app wil starten slaat de schrik me om het hart: ik heb mijn telefoon in de auto laten liggen! Ai wat nu. Ik kan niet zonder want de juiste route is niet zonder telefoon te volgen. We wegen de mogelijkheden af en besluiten uiteindelijk bij de grens te blijven om (40 minuten) op de terugkerende bus wachten. We reizen terug naar Aalten en gaan met dezelfde bus weer naar de grens. Dat levert precies een uur vertraging op maar verder geen stress, we hebben de hele dag. Ergens anders zou dit hebben kunnen betekenen dat ik weer naar huis moest zonder te kunnen wandelen, een geluk bij een ongeluk.

Goed, daar gaan we dan toch. En vanaf de start krijgen we wederom het mooie Gelderse landschap voor de kiezen. Prachtige uitzichten over de weilanden en bossen, nauwelijks verkeer over de smalle binnenweggetjes en een begeleidend zonnetje voor de totaalbeleving.
De grens volgt over een flink gedeelte brede sloten waar men tegenwoordig een (klompen-)paadje aanlegt om door de natuur te kunnen wandelen, een goed idee.
Overal langs dit stuk staan grenspalen, en het doet mij deugd dat Daan mijn gewoonte om ze allemaal even aan te tikken overneemt. Een impressie van deze kilometers:
tik

De tijd vliegt voorbij (we lopen 10 km samen) en we praten veel en graag zoals we altijd doen: serieus waar nodig maar als het even kan met veel (discutabele) humor😅. We zijn behoedzaam als we langs vrijstaande boerderijen lopen vanwege eventuele loslopende honden waar we allebei niet zo dol op op zijn, maar dat leed wordt ons bespaard. Het wild dat we onderweg spotten bestaat uit één fazant en een erg grote haas, voorwaar een schrale oogst!
We naderen Dinxperlo al snel. Hier staan weer huizen in de kenmerkende Gelderse stijl, erg mooi vind ik nog steeds:

We maken de verplichte selfie en poseren allebei bij een grenspaal als we het dorp binnenlopen.
klein egotripje 

We lopen over een straat die exact over de grens en dwars door het dorp loopt. Het is even geleden dat ik dit fenomeen zag en het blijft bijzonder. We stellen ons voor hoe het hier moet zijn geweest tijdens de roemruchte voetbalwedstrijden tussen Nederland en Duitsland, maar later op het terras horen we dat het vooral een groot feest was met nauwelijks moeilijkheden. En zo hoort het!
Ergens over deze straat is een luchtbrug tussen twee gebouwen, en we horen dat aan beide zijden van de straat een seniorentehuis is waar de bewoners elkaar 'grenzeloos'  kunnen ontmoeten, mooi idee en het vermelden waard.

Voor Daan zit het erop maar voordat hij vertrekt zitten we op een mooi terras in Dinxperlo (Luck Café) waar we bij de koffie heerlijke apfelstrudel eten en een gezellig gesprek voeren met een man en zijn zoon die op het terras zitten. De man vertelt graag over de bijzondere situatie van dit dorp op de grens. En als we vragen waarom het dorp versierd is blijkt dat Koningsdag (over een week!) hier een enorme happening is die een aantal dagen duurt en door het hele dorp gevierd wordt.
De man vindt het ook nog leuk om aan te horen hoe mijn avontuur me in Dinxperlo brengt en noteert de naam van mijn blog. Gegroet!👍

Dan neem ik voor een paar uur afscheid van Daan en ga verder, ik heb tenslotte nog zo'n 30 km te gaan. Langs het kanaal 'Aa Strang' volg ik een paar kilometer het fietspad en loop dan lekker door het buitengebied, nooit ver van de grens. De verwachte miezerregen blijft uit en het is de hele dag prima wandelweer. Wel waait er een flink windje maar het is warm genoeg om de jas niet nodig te hebben. Ik passeer de golfbaan 'Lohr' waar mensen die dat niet kunnen ballen aan het wegslaan zijn op de driving range, wat in geen geval wil zeggen dat ik het wel kan!
Verderop werp ik een blik op het openluchttheater Engbergen waar geen enkele foto van lukt, een stukje verder steek ik een fraai bruggetje over waarbij een grenspaal in het water wel een mooi plaatje oplevert:

Dan is het even twijfelen langs de 'Issel', een beek met een nauwelijks zichtbaar pad erlangs. Ik weet niet of het eigenlijk wel als pad aangemerkt kan worden, maar het is toegankelijk en ik kan er lopen, al is het goed opletten in het hoge gras en de erg ongelijke ondergrond vol gaten en holen.
het 'pad'

Het gaat uiteindelijk allemaal goed en na een paar kilometer nader ik 'Huis Landfort', een mooi historisch optrekje met een enorm park eromheen. Ik mag een stuk door het chique park waarna het een beetje gedaan is met de mooie natuur.
laatste hoogtepunt van vandaag

Eerst de weg naar het dorp Megchelen waar ik met een boog omheen loop (letterlijk in dit geval) omdat de grens hier een een uithoekje maakt. Dat gaat nog wel, maar na dit dorp is van een mooie wandeling geen sprake meer. Dat bederft mijn humeur allerminst maar er valt niet meer zo heel veel over te vertellen. 7 km lange saaie weg naar Netterden met uitzicht op windmolens en de snelweg in de verte.
dit idee 😏

In Netterden had ik een escape voor als ik geen puf meer zou hebben, en Daan zou mij daar dan op komen halen. Maar ik verzilver de escape niet, want ik loop nog steeds prima en Netterden is met het OV niet te bereiken, erg onhandig voor de start de volgende keer. Dus door naar 's-Heerenberg en om die reden 40+ km vandaag!
En achteraf ben ik erg blij dat ik dit stuk gehad heb: het is eerst 3 km drukke weg zonder fietspad en niets te zien, ik tel de bomen hardop om dit stuk te overbruggen. Hier zal nooit iemand wandelen voor zijn plezier schat ik in. Het tweede stuk naar 's-Heerenberg, ook weer 3 km, heeft wel een fietspad maar verder is het alleen maar meters wegduwen. Ik verwonder me vanwege de werkelijk enorme magazijnen met 60 of meer laaddeuren die hier zij aan zij staan, de 'verdozing' in optima forma.
Uiteindelijk bereik ik het industriegebied van 's-Heerenberg, en midden tussen de troosteloosheid van de fabrieken staat Daan me op het afgesproken punt op te wachten! Hij heeft hier in de tussentijd het een en ander bezichtigd en meldt dat het een erg mooi stadje is, inclusief kasteel zelfs. Informatie waar ik verder niets mee kan omdat mijn route mij niet in de stad zelf brengt. Helaas dan maar!

De 41 km van vandaag gingen qua lopen prima, het was erg gezellig met Daan en het begint te kriebelen dat ik er bijna ben, nog 73 km!


Totale route inclusief vandaag: 1975 km




Reacties