69. 's-Heerenberg - Babberich



Het voelt toch wat vreemd, ook tijdens dit stukje typen, dat ik er bijna ben. Maar ik zal me zoveel mogelijk beperken tot vandaag anders gaat het nergens anders meer over!😊
Ik wilde eigenlijk in 3 etappes naar de finish, waaronder 1 lange van 40 km naar Millingen. Maar ik heb me bedacht en deel dit flinke stuk op in 2 veel kortere, dat is lekker relaxt en ik heb geen (echte) haast.
Dus vandaag een 'korte' wandeling van 17 km waar ik zelfs nog 2 nieuwe manieren van reizen meemaak! Om te beginnen de heenweg: er is hier een 'haltetaxi' te bestellen vanaf station Wehl waar ik naartoe gereisd ben. Deze heb ik online moeten reserveren en rijdt naar de bushaltes in de regio buiten de normale tijden/roosters om. Dat lijkt me een prima manier om niet voor niets allerlei routes in stand te houden waar zelden iemand mee meegaat. In mijn geval is dat vandaag terug naar het industriegebied van 's-Heerenberg, blijkbaar ook niet bijster populair op zondag, ik word door de vriendelijke chauffeur zelfs naar mijn startpunt gebracht i.p.v. een bushalte, fijn.

Het is voor het eerst dit jaar heerlijk zonnig en 14 graden, al zijn de vooruitzichten vanaf halverwege de middag veel minder goed. Maar wie dan leeft...
Dus vertrek ik tussen de fabrieken en hallen richting een mooiere omgeving. En dat is al snel vandaag, want als ik het industriegebied verlaat loop ik direct een wijkje binnen waar ze in een straat een prachtige boog van bomen hebben gemaakt, heel bijzonder. 2 foto's om het contrast te laten zien:
niet heel prachtig toch?

een paar minuten later!

Het bebouwing van 's-Heerenberg stopt abrupt en ik krijg een paar kilometer lang een mooi paadje langs de 'grensbeek', de naam zegt het.
Het is lente dus het frisse groen van de bomen en struiken is mooi om doorheen te wandelen. Het is hier en daar nog wat modderig van de (nog steeds) vele regen van de afgelopen dagen maar het is buiten enkele diepe plassen geen probleem.
prachtig

Even verder in het gehucht Stokkum is al een terras open maar ik heb nog geen koffie of gebak verdiend meen ik dus ik laat deze gaan, al is het er al wel druk met fietsers zie ik. 

Een weggetje gaat weer richting grens en hier begint een flink stuk bos (het Bergherbos). Ik had gezien dat ik hier best veel bospaadjes ging volgen maar wat ik niet wist is dat dit tevens een mountainbikeroute is. En een populaire weet ik nu! Want vanwege het mooie weer én de zondagochtend is het hier enorm druk met mountainbikers. Ik stap maar even goed aan de kant als er weer een groepje of eenling me passeert want hun route is erg bochtig dus het vergt flinke concentratie om hier te fietsen, en een verloren wandelaar is zo over het hoofd gezien.

Hoe mooi het bos en de omgeving ook is, het ligt net zoals het grootste gedeelte van deze etappe vrijwel aan de drukke Duitse snelweg '3' wat deze dag niet de allermooiste maakt. Natuurlijk maakt dat niet uit, het is slechts een vaststelling, maar het geluid van de vele voorbijrazende auto's is nooit ver weg.
Als ik het bos verlaat word ik verrast door een bordje waarop staat dat hier loopgraven zijn uit de eerste wereldoorlog. Nederland was neutraal dus ik begrijp eerst niet wat hier aan de hand was, maar het blijkt dat de Duitsers bang waren voor een invasie vanuit Nederland, en het was hier vóór de laatste grenscorrectie Duits grondgebied. Interessant om even bij stil te staan en ik volg een stukje de gerestaureerde loopgraven.

Gelukkig staan mijn vrienden de grenspalen mij ook her en der aan te moedigen, ik realiseer me dat ik zal ze gaan missen:

Ik steek de snelweg over via een brug en na nog een stukje bos waar ik een groep van 4 reeën zie lopen (wat altijd heel mooi is) loop ik over een asfaltweg naar het gehucht Veldhuizen. Ik ben er al bijna voor vandaag en ik merk dat ik best weinig van deze kilometers heb meegekregen omdat ik steeds meer denk aan het feit dat het bijna gedaan is met deze tocht, heel onwerkelijk na 2,5 jaar! 

Maar eerst nog even het hier en nu, want tijdens de voorbereidingen voor dit gedeelte van mijn tocht stond op Maps dat hier een station (Emmerich grens) moet zijn, compleet met dienstregeling en bustijden waar ik in eerste instantie een beetje op gepland had, maar de 9292-app vindt dat hier helemaal geen trein stopt dus dat was een erg vreemde gewaarwording! Dit weekend rijden er vanwege werkzaamheden helemaal geen treinen op dit traject dus ik heb eromheen gepland, maar als ik via een tunneltje het spoor oversteek is er zowel geen station als geen bushalte te bekennen! Een flinke fout van Google Maps zo lijkt en ik heb deze gemeld (omdat het kan!), benieuwd of ze dit gaan herstellen.

voor later 😌

Hoe dan ook, iets verder stopt na iets meer dan 17 km mijn wandeling en dan volgt de tweede nieuwe manier van reizen vandaag, want Marieke komt me namelijk ophalen! Heel luxe natuurlijk, en ik ben ook nog eens bij een restaurant gefinisht dus we kunnen nog lekker lunchen voordat we weer naar Cuijk rijden. En bij thuiskomst is nog steeds maar halverwege de middag!

Dus het plan vanaf hier is geworden: nog 2 etappes van rond de 20 km en dan een korte wandeling naar Milsbeek. Spannend!

Totale route inclusief vandaag: 1993 km




Reacties