70. Babberich - Millingen aan de Rijn

 


Koningsdag 2023,
Met dat feit zit ik niet al teveel maar het is wel een vrije dag, dus nood en deugd ontmoeten elkaar: ik kan mooi mijn twee-na-laatste etappe wandelen.
Het wil helaas maar steeds geen lente worden dit jaar, maar dat leed wordt een beetje verzacht door het feit dat dat vandaag voor een dag wél het geval is, het belooft namelijk een schitterende dag te worden.

Aldus reis ik niet al te vroeg (want dat hoeft niet meer zo dicht bij huis) naar station Didam waar de beltaxi me ophaalt en naar de start brengt. Deze manier van streekvervoer is echt een goede uitvinding vind ik omdat de busjes nooit voor niets (leeg) hoeven te rijden. De vriendelijke chauffeur vertelt dat hij vandaag een paar keer naar Elten moet dus we zullen elkaar groeten als we elkaar straks weer tegenkomen. Nou, kleine kans schat ik. (onthoud dat! 😊).
Goed, ik ga van start en ik mag over een drukke 80 km-dijk richting Babberich waar het goed opletten is, en daarna over het fietspad langs de N811 dat me naar het dorp Herwen leidt. 

Vanaf Herwen sla ik af de natuur in, en een bijzonder mooi stuk Gelderland volgt. Ik weet nooit precies wat ik aantref qua omgeving en eigenlijk maakt het me ook niet zo heel veel uit, maar zoals vandaag is het een aangename verassing dat het zo onverwacht mooi is:
genieten met grote 'G'

Dit stuk route bestaat uit een breed pad met een fietspad van grind erlangs, en loopt vooralsnog langs de 'oude Rijn' die een Natura 2000 gebied doorkruist, heerlijk rustig met mooi uitzicht over het oude 
riviertje en de weilanden eromheen.
hoor het grind knarsen..

Vanaf het begin heb ik steeds uitzicht over de heuvel waar de kerktoren van Hoch Elten bovenuit steekt. Jammer dat ik daar niet langskom vandaag, maar ik weet dat het er prachtig is omdat het Pieterpad dit dorpje aandoet. 

Als ik een weg oversteek verandert het brede pad in een pad door het gras dat de grensbeek 'Die Wild' een paar kilometer volgt. De eerste helft van dit stuk is het paadje goed begaanbaar, maar na nog een weggetje te hebben overgestoken is het eigenlijk alleen nog maar hoog gras waar ik doorheen mag sjouwen. Het lijkt dat het nauwelijks zichtbare paadje alleen door hazen wordt gebruikt, maar het is wel als pad zichtbaar op Maps dus blijft dit de 'officiële' route. Achteraf gezien, want ik heb er tijdens het wandelen helemaal niet bij stilgestaan, passeer ik hier ergens mijn 2000 km punt, een gemiste kans maar ik herinner me dat dit bij het 1000 km punt precies zo was! En meer x-duizend km punten komen er niet!
Elten in de verte
Hoch Elten vanaf (ongeveer) het 2000 km punt😀

Als ik het natuurgebied verlaat gaat de weg precies over de grens naar het dorp Spijk, aan deze weg zie ik de overbekende wit/rode vlaggetjes (fliepjes 😊) van het Pieterpad weer, blijft leuk om aan herinnerd te worden. Als ik omkijk heb ik weer een prachtige blik op Hoch Elten, een laatste foto waard:

Deze weg levert nog een onverwacht moment op, ik kom inderdaad het taxibusje van vanochtend weer tegen, wat een toeval! En de belofte om elkaar te groeten wordt dus alsnog onverwacht ingelost!

Als ik een ik huis voorbijloop sta ik even verwonderd te kijken naar de voordeur, althans naar wat vroeger de voordeur was. Ik loop een paar meter verder maar besluit toch terug te gaan om er een foto van te maken, want dit vind ik erg grappig:
geen colportage a.u.b.?

Aan het einde van deze weg weer een bijzonder moment: op de dijk komt de rivier de Waal in zicht, weer een teken dat ik niet heel ver meer van huis ben.

Het lange stuk dijk (meer dan 8 km) over de waaldijk is prachtig vanwege het zicht over de rivier, maar is ook vrij druk, en ondanks de rode fietsstroken moet ik als kwetsbare wandelaar steeds goed op blijven letten. Maar bovenal geniet ik volop van de wandeling en het schitterende weer vandaag, en ik blijf gelukkig veilig.
De dijk voert langs Tolkamer en verder naar watersportgebied 'de Bijland' en de camping met dezelfde naam waar ik omheen moet lopen. Dit meld ik even omdat ik vanaf daar iets sneller ben gaan lopen om het pontje naar Millingen te halen. Deze vaart elk uur en als ik niet een heel uur wil wachten moet ik een klein beetje opschieten om de eerstvolgende te halen. Eigenlijk zonde want ik heb helemaal geen haast, en door steeds met de tijd bezig te zijn geniet ik wat minder van dit mooie stuk route. En ja hoor, wat zie ik als ik weer over de rivier kan kijken? Juist, het pontje dat net richting Millingen vertrekt. Voor niets gehaast, al is het best vreemd want volgens de tijdtabel zou ik net op tijd moeten zijn. 
Maar goed, als ik net besloten heb dan maar een uurtje lekker in het gras te gaan zitten lees ik op het informatiebord van de pont dat als het druk is hij wat vaker per uur heen en weer vaart. En inderdaad komt hij direct weer terugvaren, niets aan de hand en alsnog voor niets gehaast.
En zo steek ik voor de laatste keer tijdens mijn avontuur de Waal over, hoe vaak zou ik dat (per trein) gedaan hebben?
Het mooie pontje over de drukke Waal

Aan de overkant, in Millingen aan de Rijn dus, check ik hoe de route de volgende keer verdergaat. Ik zie dat ik een rondje door het dorp ga maken om bij de grens in de buurt te blijven, en ik besluit dat ik dat net zo goed vandaag al kan doen. Dus na een klein omweggetje beland ik precies bij een bushalte waar de bus naar Nijmegen al snel arriveert. De bus raakt gaandeweg steeds voller met luidruchtige in oranje uitgedoste jeugd, op weg naar Nijmegen (of Arnhem misschien) om Koningsdag te vieren op deze prachtige lentedag. Op het station van Nijmegen moet ik een poosje op de trein vanuit Cuijk wachten, en als deze arriveert kan ik niet geloven hoeveel (oranje) mensen er uit de trein komen, er komt geen einde aan! Als de trein eindelijk leeg is neem ik plaats tussen de achtergelaten blikjes bier, en terug in Cuijk vier ik nog even, 24 kilometer verder op mijn tocht, gelukkig en tevreden, de verjaardag van de Koning! Hoezee!

Tenslotte, als ik dit zit te typen op vrijdagavond ligt mijn rugzak alweer klaar voor morgen, de een-na-laatste etappe!

Totale route inclusief vandaag: 2017 km





Reacties