71. Millingen aan de Rijn - Wyler (DE)


De op een na laatste!
Het is werkelijk een wonderlijk gevoel als ik deze ochtend in de trein stap. Mijn avontuur komt binnenkort echt aan zijn einde, mijn (weekend-)wereld zal er heel anders uit gaan zien!
Maar ook vandaag zal ik me nog even in moeten houden, er staat namelijk nog een 'normale' etappe op het programma, dus ik beperk me nog even tot feitelijkheden daarover. 😊
Aldus: vanaf Nijmegen brengt de bus me naar Millingen en 2 dagen na hier geland te zijn start ik op mijn horloge deel 71 van mijn rondje.
De weersvooruitzichten: droog, zonnetje, wolkje, jas uit!

Ik loop Millingen uit maar het is me niet onbekend hier, dit is tevens de route van het Pieterpad, en als ik even op mijn telefoonscherm vooruitkijk waar ik overal terechtkom vandaag denk ik zelfs dat het grotendeels overlapt, leuk!
Dat houdt tevens in dat ik zo meteen de boerderij passeer met de prachtige spreuk van Goethe op de gevel, en als dat inderdaad zo blijkt te zijn laat ik de prachtige woorden weer eens goed tot me doordringen:
"Alleen waar je te voet was, was je echt..."

De route loopt een blokje om camping 'Zeelandsche hof', dit is slechts een zogenaamd klompenpaadje wat niet op Maps te vinden is, maar de kaart van 'afstandmeten.nl' kent werkelijk elk begaanbaar paadje van de wereld, en zodoende volg ik dit graspad dat een paar meter lang de grens volgt, een aantal grenspalen in het gras bevestigen dit. Op het terrein van de camping staat een mooi kunstwerkje: een piano van betonijzer:
origineel

Ik merk trouwens tijdens het uitzetten van mijn route dat sinds mijn voorgangers in de eerste jaren van deze eeuw, er veel meer begaanbare paadjes zijn bijgekomen die vaak precies de grens volgen, vooral als de grens uit een beek(je) bestaat is er vaak een officiële wandelroute ontstaan. 

Wat volgt herken ik ook weer van het Pieterpad, 4 kilometer lang een schitterend pad langs precies zo'n beekje, midden in de natuur, met vele (water-)vogels die hun lied (of dreigementen 😏) aan me laten horen. En groep hele mooie vogeltjes met een felgele buik vliegt steeds op als ik vlak in de buurt ben en verplaatsen zich dan een paar meter, het moeten wel 'gele kwikstaarten' zijn. 
Ook op dit pad zingt een stil in de lucht hangende vogel een erg mooi lied voor me. Ik weet niet veel van vogels maar mijn gok is dat het een leeuwerik moet zijn. Ik probeer het geluid met mijn telefoon op te nemen en thuis blijkt dat dat gelukt is. Het ís een leeuwerik, applaus!
Een paar foto's uit dit paradijsje:
even geen zon maar toch heerlijk

Weer in de bewoonde wereld passeer ik natuurgebied 'Ark Natuur', ook mooi om even naar te staan kijken:

Wat verder over een druk fietspad door de polder staat exact op de grens een kunstwerk bestaande uit tientallen houten beelden die verdacht veel op de beelden van Paaseiland lijken. Ik kom er niet achter of dit de bedoeling van de kunstenaar is geweest want tot mijn verbazing is er op het internet helemaal niets te vinden over dit kunstwerk. Niet op Maps en ook niet, terwijl ik toch redelijk goed kan Googelen meen ik, op de rest van het WWW. Nou ja..
de grens loopt er dwars doorheen (en ze passen lang niet allemaal op de foto)

Een kop koffie met appeltaart (slagroom ja graag) op het zonnige terras van de 'Thornse Molen' doen me goed en de plaatselijk ooievaars hebben geen enkel bezwaar tegen de ongetwijfeld honderden foto's die dagelijks van ze gemaakt worden:


Ik volg het fietspad richting het Wylermeer en het begint te kriebelen als ik de bruggen over de Waal in de verte zie, wederom een bevestiging van de naderende finish.
Het stuk rondom en langs het Wylermeer is prachtig, ik heb pech als op een grenspaal een roodborstje lang blijft zitten maar net opvliegt als ik de foto wil maken, toch een mooi plaatje van dit paadje:

Verderop langs de drukke N325 moet ik een stuk fietspad volgen en dan sla ik af het fantastische heuvellandschap rondom de Duivelsberg in. Ik maak een praatje met een stel dat de N70 volgt, zij zijn dan net gestart en weten nog niet hoe mooi deze 16 km lange route is, waarschijnlijk zijn ze er sinds gisteren verrukt over (en wat stram wellicht 😊).
Het bewijs dat het hier prachtig is leveren de paaltjes met tekens van zowel het Pieterpad, de 'Walk of Wisdom, de N70, de Duivelsbergroute en nog wat wandelpaden, on-Nederlands fraai.

Aan het einde van het bos (voor mij) moet ik langs de voor wandelaars zeer gevaarlijke weg van Berg en Dal door Wyler naar Kranenburg, zeer bochtig en heuvelachtig en er zijn alleen rode fietsstroken, geen fietspad. Het is enorm druk met (veel te hard rijdende, je mag hier 60) auto's en fietsers/wielrenners, ik ga wel 30 keer in de berm staan om veilig te blijven. Als troost is hier het uitzicht prachtig:

Het laatste stukje wandel ik langs het dorp Wyler over een parallelweg zonder verkeer, een verademing na het geraas van de laatste paar kilometer. Hierna stop ik mijn wandeling na iets meer dan 20 km en loop naar de dichtbijzijnste bushalte niet al te ver van waar ik dan ben.
Het bord van de halte vertelt me dat ik 50 minuten moet wachten maar als ik opkijk blijkt dat iets korter te zijn, namelijk maar zo'n 12 seconden! de bus komt er precies net aan! Mooi meevallertje op de valreep, en binnen het uur ben ik weer thuis in Cuijk.

Nou dat was het dan bijna. Ik heb nog maar 10 kilometer te gaan, ongelofelijk! 
Ik weet nog niet precies wat er gaat gebeuren maar mijn plan is het volgende:
Op een zaterdag in mei loop ik het laatste stukje naar 'de Diepen' in Milsbeek en zal daar rond 13:00 arriveren. Ik weet nog niet welke van de beschikbare zaterdagen. Dat is afhankelijk van de mensen die me vergezeld hebben op mijn tocht, want met zoveel mogelijk van hen wil ik vieren dat ik het dan volbracht heb (als ze dat willen 😅). Ook wil ik mijn ouders en een aantal mensen die trouw mijn blog lezen uitnodigen deze dag en ze trakteren op taart! En het moet niet al te slecht weer zijn natuurlijk. Ik ga al deze mensen benaderen en laat dan in mijn blog zo snel mogelijk weten wanneer het is. 
Gossie wat een raar gevoel.

Totale route inclusief vandaag: 2037 km

dit stukje nog






Reacties

  1. Fantastisch!!! Wat ontzettend inspirerend, je tocht en blog erover.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten